تاثیر قهوه بر ورزش؛ هر آنچه که باید در این زمینه بدانید

یکی از سوالات پر تکراری که بیشتر ورزشکاران از ما می پرسند تاثیر قهوه بر روی ورزش است. کافئین یکی از قدرتمندترین موادی است که می تواند عملکرد جسمی و ذهنی افراد را بهبود ببخشد. یک دوز واحد از این ماده قادر است عملکرد ورزشی شما را تا حد زیادی بهتر کند، تمرکزتان را افزایش دهد و به چربی سوزی کمک کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کافئین در مواد و غذاهای مختلفی یافت می شود. اگر دوست دارید اثر این ماده بر روی تمرینات ورزشی تان را بدانید در این مقاله همراه ما باشید.

کافئین چگونه کار می کند؟

تاثیر قهوه در ورزش

کافئین به سرعت وارد جریان خون می شود و سطح آن بعد از 90 تا 100دقیقه در جریان خون افزایش پیدا می کند. حدود سه الی چهار ساعت طول می کشد تا کافئین به خوبی در خون باقی بماند. بعد از این مدت سطح کافئین در خون کم می شود. بر خلاف سایر مکمل ها و موادی که در بازار موجود است، کافئین می تواند بر روی کل بدن همچون سلول های عضلانی و مغز اثر بگذارد. به همین خاطر است که می توان گفت این ماده تاثیر ویژه ای بر روی قسمت های مختلف بدن دارد. اگر دوست دارید با تاثیر کافئین بر روی قسمت های مختلف بدن آشنا شوید در ادامه با ما همراه شوید:

  • سیستم عصبی: کافئین می تواند بخش های مختلفی از مغز را فعال کند. به کمک این ماده می توان سیستم عصبی را بهتر کرد و تمرکز را بهبود بخشید.
  • هورمون ها: اپی نفرین یکی از هورمون های مهمی است که پاسخ های ویژه ای در بدن ایجاد می کند و می تواند عملکردتان را بهتر کند.
  • چربی سوزی: کافئین توانایی بدن را برای سوخت و ساز چربی افزایش می دهد. اگر دوست دارید فرایند چربی سوزی را تسریع کنید بهتر است از قدرت کافئین به نفع خود بهره مند شوید.
  • عضلات: کافئین تاثیر بسزایی بر روی کورتکس مغز دارد. کورتکس بخشی از مغز است که باعث فعال شدن عضلات می شود.
  • دمای بدن: تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده است. این تحقیقات نشان می دهند کافئین می تواند دمای بدن یا تولید گرما را افزایش دهد و باعث سوخت و ساز کالری شود.
  • گلیکوژن: اگر می خواهید مقاومت و عملکردتان را به کمک گلیکوژن افزایش دهید باید مصرف کافئین را در برنامه هایتان داشته باشید.

 تاثیر قهوه بر روی عملکرد ورزشی و مقاومت بدن:

کافئین یکی از مکمل های مهم برای بیشتر ورزشکاران است. به دلیل تاثیر مثبتی که این ماده بر روی عملکرد ورزشی دارد به کمک آن می توان عملکرد تمرینات ورزشی را بهتر کرد. تحقیقات نشان می دهند کافئین و قهوه می توانند عملکرد ورزشکاران قدرتی را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

کافئین و تمرینات ورزشی با شدت بالا:

شواهد مختلفی درباره اثر قهوه بر روی تمرینات شدت بالا وجود دارد. کافئین می تواند مزایای بسیار زیادی برای ورزشکاران حرفه ای داشته باشد اما به نظر می رسد مزایای آن برای ورزشکاران مبتدی آنگونه که خیلی ها فکر می کنند نیست.  تحقیقات نشان می دهند برای تمرینات ورزشی با شدت بالا همچون دوچرخه سواری و شنا، کافئین به درد ورزشکاران حرفه ای می خورد اما ورزشکارانی که تازه کارشان را شروع کرده اند ممکن است نتوانند از مزایای قهوه به طور کامل بهره مند شوند.

 تاثیر قهوه بر روی چربی سوزی:

اگر برچسب مکمل های ورزشی مختلفی که در بازار به فروش می رسد را بخوانید متوجه می شوید که کافئین یکی از مواد مشترک بیشتر آن هاست. این ماده نقش مهمی در چربی سوزی و کاهش وزن دارد. تحقیقات اولیه نشان داده اند مصرف کافئین قبل از ورزش می تواند آزادسازی چربی های ذخیره شده را تا 30 درصد افزایش دهد. یکی دیگر از مطالعات موجود نشان می دهد مکمل هایی که در خود کافئین دارند به طرز قابل توجهی می توانند ازادسازی چربی را بیشتر کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کافئین می تواند فرآیند چربی سوزی را در طول ورزش افزایش دهد.این ماده می تواند تولید گرما و اپی نفرین را افزایش دهد و به بدن کمک کند چربی ها و کالری اضافی را بسوزاند. با اینحال شواهد محکمی دال بر اثر کافئین در طولانی مدت برای کاهش وزن در ورزشکاران وجود ندارد.

 چگونه از مکمل های حاوی کافئین استفاده کنیم؟

زمانی که می خواهید از مکمل های حاوی کافئین استفاده کنید باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید. اگر در طول روز یا هفته نوشیدنی هایی همچون قهوه، نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه یا شکلات تلخ را مصرف می کنید ممکن است نتوانید از مزایای این مکمل ها به درستی بهره ببرید. در این شرایط بدن شما به کافئین مقاوم می شود و نمی تواند به درستی از منافع آن بهره ببرد.  تحقیقات نشان می دهند کافئین بدون آب مزایای بیشتری برای عملکرد ورزشکاران دارد اما قهوه نیز گزینه خوبی برای جایگزینی است. قهوه آنتی اکسیدان های فراوانی در خود دارد و می تواند مزایای بی شماری برایتان فراهم آورد. مقدار مناسب کافئین بر اساس وزن بدن افراد تعیین می شود. سعی کنید با مقادیر کمتر کار خود را آغاز کنید تا بتوانید مقاومت تان را نسبت به این ماده بسنجید. بعد از چند وقت قادر خواهید بود دوز مصرفی تان را زیر نظر پزشک یا مربی افزایش دهید.

عوارض جانبی کافئین:

خوب تا به اینجای کار درباره مزایای کافئین صحبت کردیم. اما این ماده برای برخی از افراد عوارض جانبی هم در پی خواهد داشت. مواردی که در ادامه بیان می کنیم رایج ترین عوارض جانبی این محصول هستند:

  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • بی خوابی یا اختلال در خواب
  • تحریک پذیری
  • ناراحتی در معده

دوز بالای 600 میلی گرم می تواند بی قراری افراد را به خصوص در آن هایی که عادت به استفاده از کافئین ندارند افزایش دهد. افرادی که در معرض بیماری هایی همچون اضطراب قرار دارند نباید دوز بالای محصولات کافئین دار را مصرف کنند. علاوه بر مواردی که بیان کردیم کافئین به درد افرادی که از داروهای خاص برای درمان بیماری شان استفاده می کنند نمی خورد.

 حرف آخر:

مصرف قهوه و محصولاتی که در خود کافئین دارند به شما کمک می کند عملکرد ورزشی تان را تا حد زیادی افزایش دهید و بتوانید مقاومت تان را در تمرینات بالاتر ببرید. اگر می خواهید چربی های بیشتری بسوزانید، تمرکزتان را افزایش دهید، از قدرت حافظه تان به بهترین شکل ممکن بهره ببرید می توانید به کمک پزشک از مزایای کافئین بهره مند شوید. فقط باید به خاطر داشته باشید که دوز بالای این ماده می تواند عوارض جانبی مختلفی به همراه داشته باشد. برای اینکه جلوی بروز چنین عوارضی را بگیرید بهترین کار این است که قبل از مصرف کافئین با یک پزشک یا فرد متخصص مشورت کنید. به دست آوردن دوز مناسب بر اساس وزن به شما کمک می کند خودتان را از شر عوارضی که در بالا بدان اشاره کردیم در امان نگه دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *