نکات بی نظیر برای ریکاوری سریع تر بعد از ورزش

همه افرادی که ورزش کرده اند خیلی خوب می دانند که خستگی و ناراحتی بعد از ورزش چقدر می تواند آزاردهنده باشد. برای بیشتر افراد ترس از درد می تواند یک عامل بازدارنده مهم برای ورزش کردن باشد. اگرچه این درد می تواند باعث ناراحتی شما شود اما اگر نکاتی که در این مقاله بیان می کنیم را دنبال کنید بدون شک ریکاوری سریع تری خواهید داشت. هر چقدر ریکاوری بدن بعد از ورزش سریع تر باشد درد و ناراحتی ناشی از ورزش هم کمتر می شود.

 چگونه ریکاوری بعد از ورزش را تسریع کنیم؟

انجام تمرینات ورزشی مزایای زیادی برای بدن دارد. همه ما کم و بیش با این مزایا آشنا هستیم و خیلی خوب می دانیم که ورزش کردن می توان جسم و روح مان را سالم نگه دارد. با اینحال اگر نتوانیم بعد از ورزش بدن مان را بازسازی کنیم به دردسر می افتیم. اگر دوست ندارید با این مشکلات دست و پنجه نرم کنید نکاتی که در ادامه می گوییم را به خاطر داشته باشید. این نکات کمک تان می کنند راحت تر ریکاوری بدن تان را انجام دهید.

یوگا:

انجام کشش های درست و مناسب یکی از بهترین روش ها برای شل کردن عضلات است. چه ورزشی بهتر از یوگا می تواند بدن تان را به کشش وا دارد؟

یوگا یکی از تمرینات ورزشی است که باعث انعطاف پذیری بدن شما می تواند و قدرت تان را در فعالیت های مختلف افزایش می دهد. برخی از حرکات یوگا می تواند درد پاها را کم کند و به جریان خون در قسمت های پایین تر بدن کمک نماید. بعد از یک ورزش طولانی، خون ممکن است در پاها جمع شود و باعث تورم گردد. سعی کنید تمرینات یوگا را در این شرایط مدنظر داشته باشید تا بتوانید جریان خون را در بدن تسریع کنید.

نوشیدن چای سبز:

همانطور که می دانید چای سبز حاوی کاتچین است. کاتچین یکی از آنتی اکسیدان هایی است که نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد بلکه می تواند آسیب عضلات را بعد از تمرین هم کاهش دهد.  واقعیت این است که چای سبز در خود آنتی اکسیدان های بینظیری دارد و می تواند ماده ای شگفت انگیز برای سلامت بدن تان باشد. شما می توانید چای سبز سرد را قبل از تمرین بنوشید و انرژی تان را دو چندان کنید یا بعد از تمرین به سراغ این نوشیدنی بروید و ریکاوری تان را تسریع نمایید.

 استفاده از یخ:

اگر سال هاست که ورزش می کنید بدون شک  درباره حمام یخ چیزهای زیادی شنیده اید. اگرچه این حمام برای خیلی ها یک حمام جذاب نیست اما بعضی ها تجربه خوبی از آن دارند.

این حمام می تواند تورم بعد از ورزش را کاهش دهد و درد بدن تان را تا حد زیادی کمتر کند. بیشتر دوندگان از حمام یخ استفاده می کنند تا درد بدن خود را کمتر کنند.  اصلا لازم نیست کل بدن تان را در آب یخ بغلطانید. اگر دوست داشتید می توانید یک بسته یخ را روی محل تورم بگذارید و خودتان را از شر درد رها کنید.

 غذاهای ضد التهابی:

رژیم غذایی می تواند بهترین دوست شما در تمرینات ورزشی تان باشد. زمانی که سخت ورزش می کنید باید به سراغ غذاهایی بروید که بتواند مزایای فوق العاده ای برایتان داشته باشد.  سعی کنید از غذاهای فرآوری شده یا آماده استفاده نکنید و از غذاهایی استفاده کنید که می توانند با خستگی و درد عضلات مبارزه کنند. برخی از غذاهای ضد التهابی که می توانید امتحان کنید عبارت است از :

  • توت ها
  • آناناس
  • پاپایا
  • اسفناج
  • سیب
  • گردو
  • بادام
  • زنجبیل
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • فلفل قرمز
  • زردچوبه
  • بلوبری
  • گریپ فروت

خواب درست و کافی:

خواب یکی از مواردی است که دکمه ریکاوری را در بدن به خوبی فعال می کند. زمانی که خواب هستید بدن تان می تواند خود را بازسازی کند. بیشتر ورزشکاران سعی می کنند بیش از 7 الی 8 ساعت در طول شب بخوانند.

 ماساژ:

یک ماساژ آرامش بخش بعد از تمرین می تواند احساس بی نظیری در بدن تان ایجاد کند. این یک ابزار قدرتمند برای ریکاوری شما هم هست. تحقیقات موجود نشان می دهد ماساژ نقش ضد التهابی و ضد درد ایفا می کند و می تواند فرآیند درمانی را سرعت ببخشد.

 نوشیدن آب کافی:

همه ما می دانیم که نوشیدن آب به اندازه کافی می تواند بهترین کار بعد از تمرینات ورزشی مان باشد. با اینحال بیشتر افراد این موضوع را نادیده می گیرند. باید بعد از تمرین آب یا نوشیدنی مناسب را در برنامه هایتان داشته باشید. یادتان باشد آب یک ماده مهم برای کمک به بدن است و باعث حذف مواد زائد از بدن می شود، مواد مغذی را به خوبی در نقاط مختلف حمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند.  نوشیدنی های ورزشی یا آب نارگیل می تواند الکترولیت های بدن را تامین کند.

 حرف آخر:

ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی یکی از نکات مهمی است که بیشتر افراد آن را نادیده می گیرند. اگر نتوانید خودتان را از شر دردها و خستگی های بعد از ورزش رها کنید بدون شک انگیزه ای هم برای ادامه کار نخواهید داشت. اگرچه روش ها و تکنیک های زیادی برای ریکاوری بدن وجود دارد اما نکاتی که در این مقاله بیان کردیم به شما کمک می کند راحت تر بدن تان را بازسازی کنید و دیگر درد نداشته باشید. بعد از تمرینات ورزشی تان نکات بالا را در نظر بگیرید و بدن تان را برای تمرینات بعدی آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *