درباره مزایای رژیم مدیترانه ای بیشتر بدانید

سال هاست که رژیم مدیترانه ای در میان افراد مختلف به خصوص ورزشکاران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده است. این رژیم می تواند مزایای بی نظیری برایتان به همراه داشته باشد و در مقایسه با سایر رژیم های غذایی یکی از بهترین ها به حساب بیاید.  در این مقاله قصد داریم مزایایی که رژیم مدیترانه ای دارد را با هم مرور کنیم. پس همراه ما باشید.

 رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد:

یکی از دلایل محبوبیت این نوع رژیم غذایی کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید قلب سالم تری داشته باشید می توانید از این نوع رژیم غذایی بهره ببرید.  یکی از مطالعات انجام شده در سال 2016 نشان می دهد افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می کنند کمتر از دیگران به بیماری های قلبی مبتلا می شوند.

 زوال عقل را کندتر می کند:

شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند زوال عقل و از دست دادن توانایی های شناختی را تا حد زیادی کاهش دهد.  به عنوان مثال مطالعه مروری که در سال 2016 انجام شد نشان داد افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می کنند از سلامت مغز بهتری برخوردار هستند و کمتر از دیگران با مشکلاتی همچون آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند.

 می تواند به کاهش وزن تان هم کمک کند:

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال کاهش وزن هستند و می خواهند وزن کم کنند بهتر است رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کنید.  تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد این نوع رژیم غذایی به افراد کمک می کند راحت تر وزن شان را کم کنند و جلوی تجمع چربی در بدن را بگیرند. رژیم غذایی مدیترانه ای بهتر و بیشتر از رژیم کم کربوهیدراتی شما را در رسیدن به اهداف کاهش وزن تان یاری می کند.

 خطر سکته را کاهش می دهد:

مطالعات زیادی بر روی رژیم غذایی مدیترانه ای انجام شده است. این مطالعات نشان می دهند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند می توانند 6 درصد بیشتر از دیگران جلوی بیماری های قلبی همچون سکته را بگیرند.  محققان خاطر نشان کرده اند که استفاده از این رژیم می تواند 8.5 درصد جلوی سکته را بگیرد.

 به پیشگیری یا مدیریت دیابت نوع دوم هم کمک می کند:

یکی از مشکلاتی که این روزها بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند ابتلا به بیماری های مزمنی همچون دیابت است. تحقیقات نشان می دهد استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند جلوی بروز این بیماری را بگیرد و حتی آن را مدیریت کند. در رژیم مدیترانه ای شما از غلات کامل و کربوهیدرات های موجود در سبزیجات استفاده می کنید که زیاد بر روی قند خون تان اثر نمی گذارد. علاوه بر این، چنین رژیمی حاوی چربی ها و پروتئین های سالمی است و اجازه نمی دهد به سراغ دسرها و شیرینی های مضر بروید. همه این ها در کنار هم قرار می گیرند تا به شما در پیشگیری و مدیریت دیابت کمک کنند.

 یک رژیم عالی برای افراد مبتلا به آرتریت است:

افرادی که از دردهای مربوط به آرتروز رنج می برند می توانند رژیم غذایی مدیترانه ای را هم امتحان کنند. بیشتر غذاهایی که در این رژیم یافت می شوند خاصیت ضد التهابی دارند و جلوی بروز بیماری های التهابی را هم می گیرند.  مطالعات نیز این موضوع را تایید می کنند. افرادی که از این رژیم استفاده می کنند می توانند به کمک غذاهای ضد التهابی همچون روغن زیتون و سبزیجاتی با برگ سبز جلوی دردهای آرتروز را بگیرند.

 می تواند شما را در برابر برخی از سرطان ها مصون نگه دارد:

بیشتر افراد این روزها به دنبال روش های طبیعی برای محافظت از بدن شان در برابر انواع مختلف سرطان ها هستند. رژیم غذایی مدیترانه ای  یک رژیم غذایی شناخته شده است که به شما کمک می کند از بدن تان در برابر بیماری های مزمن و حتی سرطان محافظت کنید.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم غذاهای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که در این رژیم غذایی یافت می شوند می توانند از بدن شما در برابر برخی از سرطان ها محافظت کنند. یک مطالعه مروری در سال 2017 نشان می دهد استفاده از این رژیم غذایی خاصیت محافظتی در برابر سرطان های مختلف همچون سرطان معده، کبد، پروستات، سینه و گردن دارد.

 به کاهش فشار خون و کلسترول بد خون نیز کمک می کند:

فشار خون بالا و داشتن کلسترول بد خون دو مورد از فاکتورهای مهمی هستند که باعث می شوند به بیماری های مختلفی مبتلا شوید. زمانی که این دو گزینه را نادیده می گیرید ممکن است مشکلات متعددی را به زندگی تان دعوت کنید.  خوشبختانه روش های زیادی برای مدیریت فشار خون بالا و کلسترول وجود دارد. رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از آن هاست. در سال 2014 دانشمندان در تحقیقات خود متوجه شدند افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می کنند سطح کلسترول بهتری دارند و فشار خون شان بهتر کنترل می شود.

 حرف آخر:

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب اگرچه یک موضوع شخصی است و باید بر اساس ارزش ها، عقاید، سبک زندگی و وضعیت جسمی و روحی افراد انتخاب شود اما موضوع مهمی است. این روزها به هر طرف که نگاه کنید انواع مختلفی از رژیم های غذایی مختلف و متنوع را خواهید دید که هر کدام شان مزایا و ویژگی های متفاوتی را در اختیارتان قرار می دهند. اگرچه انتخاب از بین این رژیم ها به سلایق شخصی شما بستگی دارد اما برخی از رژیم های غذایی هستند که مزایای بیشتری برایتان به ارمغان می آورند. یکی از همین رژیم های غذایی رژیم مدیترانه ای است.  از آنجایی که غذاها و انتخاب های متنوعی در این رژیم غذایی گنجانده شده است استفاده از آن می تواند مزایای بی نظیر و البته بی شماری برایتان به ارمغان بیاورد. در این مقاله سعی کردیم به اختصار برخی از این مزایا را با هم مرور کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *