هر آنچه که باید درباره آمینواسیدهای شاخه دار بدانید

آمینو اسیدهای شاخه دار نوعی آمینو اسید ضروری هستند که در تولید پروتئین در بدن نقش دارند. این آمینو اسیدها که در غذاهای مختلفی همچون گوشت، لبنیات، بقولات یافت می شوند شامل والین،لوسین و ایزولوسین هستند.  آمینواسیدهای شاخه دار مزایای زیادی برای افراد دارند و می توانند عملکرد ورزشکاران را هم بهبود ببخشند. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در این باره بدانید بهتر است در این مقاله همراه ما باشید.

 کاربردهای آمینو اسید شاخه دار:

این آمینو اسیدها علاوه بر اینکه عملکرد ورزشی شما را بهبود می بخشند می توانند برای درمان یا پیشگیری از شرایط مختلفی همچون دیابت یا بیماری های کبدی هم مورد استفاده قرار گیرند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این آمینو اسیدها می توانند جلوی خستگی شما را بگیرند، عملکرد مغزتان را بهبود ببخشند، تمرکزتان را بیشتر کنند، به کاهش وزن تان کمک کنند و مزایای دیگری را برایتان به ارمغان بیاورند.

 مزایایی که مصرف آمینو اسیدهای شاخه دار برایتان دارد:

برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد استفاده از مکمل هایی که در خود این آمینو اسیدها را دارند می توانند مزایای خاصی برای افراد داشته باشند. بیایید برخی از این مزایا را به اختصار با هم مرور کنیم.

 سیروز کبدی:

مطالعات انجام شده در سال 2011 که در مجله Journal of Cellular Biochemistry به چاپ رسید نشان می دهد آمینو اسیدهای شاخه دار می توانند برای افرادی که با سیروز دست و پنجه نرم می کنند مفید باشند. محققان در آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که چنین آمینو اسیدهایی می توانند به  بهبود ناهنجاری های متابولیسم گلوکز که معمولاً با سیروز مرتبط است کمک کنند.

 بهبود عملکرد ورزشی:

مطالعات مختلف نشان می دهند استفاده از آمینو اسیدهای شاخه دار می تواند عملکرد ورزشکاران را تا حد زیادی بهبود ببخشد. در سال 2006 مطالعه ای انجام شد و محققان در آن تاثیر چنین آمینو اسیدهایی را بر روی عملکرد ورزشی افراد مورد بررسی قرار دادند. آن ها دریافتند افرادی که از این مکمل ها استفاده می کنند می توانند عملکرد فیزیکی شان را بهبود ببخشند و جلوی خستگی شان را بگیرند. برخی از شواهد موجود نشان می دهد آمینو اسیدهای شاخه دار می تواند ریکاوری عضلات را تسریع کند و خستگی بعد از تمرین را کاهش دهد. به عنوان مثال مطالعه ای که در سال 2007 انجام شد نشان داد نوشیدنی های حاوی آمینو اسیدهای شاخه دار به کاهش خستگی عضلات در طولانی مدت کمک می کند.

 عوارضی که ممکن است با مصرف آمینو اسیدهای شاخه دار به آن دچار شوید:

به خاطر داشته باشید که همه مکمل هایی که تولید می شوند می توانند عوارض جانبی خاصی داشته باشند. برخی از این مکمل ها به درستی تست و بررسی نمی شوند و حتی بعضی هایشان قانونی هم نیستند.  برخی از محصولات تقلبی هم هستند که دوزهای متفاوتی را در مقادیر خاص ارائه می کنند. در بعضی از موارد نیز محصولات تولید شده ممکن است با سایر مواد همچون فلزات آلوده شده باشند. امنیت این محصولات باید قبل از مصرف تایید شود. علاوه بر این زنان باردار، زنان شیرده، کودکان و افرادی که بیماری خاصی دارند باید قبل از مصرف چنین مکمل هایی با پزشک خود به خوبی مشورت کنند.

 این مواد را چگونه تامین کنیم؟

آمینو اسیدهای شاخه دار را می توان در داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین پیدا کرد.  موسسه ملی سلامت در آمریکا بر این باور است که مصرف غذاهای حاوی پروتئین در یک رژیم استاندارد می تواند BCAA کافی در اختیارتان قرار دهد. به همین خاطر افرادی که ورزشکار نیستند یا از لحاظ جسمی فعالیت زیادی ندارند می توانند از طریق رژیم غذایی نیازهای خود را تامین کنند.

حرف آخر:

آمینو اسیدهای شاخه دار که به عنوان BCAA نیز شناخته می شوند یکی از بهترین موادی هستند که می توانند شما را در رسیدن به فرآیند عضله سازی کمک کنند. اگر ورزشکار هستید و فکر می کنید از طریق رژیم غذایی تان نمی توانید این مواد را به اندازه کافی تامین کنید بهتر است با مشورت پزشک یا مربی تان از مکمل های حاوی BCAA استفاده کنید. شواهد موجود نشان می دهد این مکمل ها می توانند عضلات تان را رشد دهند، ریکاوری تان را سرعت ببخشند و جلوی خستگی بعد از ورزش تان را به بهترین شکل ممکن بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *