عوارض پروتئین وی : آیا مصرف زیاد پروتئین وی ضرر دارد؟

عوارض پروتئین وی

امروز قصد داریم توی این مطلب به عوارض پروتئین وی بپردازیم. همونطور که میدونید، پروتئین وی یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی در تمام دنیاست. با وجود تمام مزایای پروتئین وی، بعضی افراد درباره‌ی عوارض پروتئین وی صحبت می‌کنند. بعضی افراد ادعا می‌کنند که مصرف بیش از حد پروتئین وی، ممکنه باعث آسیب دیدن کبد و کلیه‌ها و حتی پوکی استخوان شه‌. توی این مقاله، سعی کردیم که به طور علمی به بررسی عوارض پروتئین وی بپردازیم.

پروتئین وی چیست؟

همانطور که گفتیم، پروتئین وی، یک مکمل تغذیه‌ای و ورزشی محبوبه. این پروتئین از وی درست شده. وی، همون مایعی‌ه که در فرآیند تهیه‌ی پنیر، از شیر جدا می‌شه. این وی بعد از صاف شدن، طی فرآیندی به پودر پروتئین وی تبدیل می‌شه.

خرید پروتئین وی اصل
تشخیص پروتئین وی اصل از تقلبی

انواع پروتئین وی

پروتئین وی، به صورت کلی سه نوع داره. تفاوت بین این سه نوع، نحوه‌ی فرآوری‌ اون‌هاست.

  • پروتئین وی ایزوله: این نوع از وی، شامل ۹۰ درصد پروتئین یا بیشتره. پروتئین وی ایزوله، لاکتوز و چربی کمتری داره. از طرفی مواد معدنی مفیدش هم کمتره‌
  • پروتئین وی کنسانتره: ۷۰ تا ۸۰ درصد پروتئین داره. رایج‌ترین نوع پروتئین وی، ویِ کنسانتره‌ست که لاکتوز، چربی و مواد معدنی بیشتری داره.
  • پروتئین وی هیدرولیزه: این نوع از پروتئین وی، زودجذب‌تره.

آیا پروتئین وی برای کبد ضرر دارد؟

از نظر علمی، هیچ شاهد و مدرکی مبنی بر آسیب دیدن کبد به واسطه‌ی مصرف پروتئین وی در افراد سالم، دیده نشده‌. در واقع، کبد برای ترمیم خودش و تبدیل چربی به لیپوپروتئین به پروتئین احتیاج داره‌. لیپوپروتئین‌ها، مولکول‌هایی هستند که به از بین بردن چربی کبد کمک می‌کنند. بر روی ۱۱ زن با اضافه وزن، پژوهشی انجام شد. در طی این پژوهش نشان داده شد که مصرف ۶۰ گرم پروتئین وی در طی چهار هفته، تا ۲۱ درصد به از بین بردن چربی کبد کمک می‌کنه. علاوه بر این تا ۱۵ درصد به کاهش تری‌گلیسیرید و تا ۷ درصد به کاهش کلسترول، کمک می‌کند.

مصرف پروتئین زیاد در افرادی که به بیماری سیروز کبد مبتلا هستند، ممکن است آسیب‌زا باشد. بنابراین اگر به مشکلات کبدی دچار هستید، حتماً قبل از مصرف پروتئین وی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مشکل کبد و کلیه عوارض پروتئین ویآیا آسیب به کلیه از عوارض پروتئین وی است؟

در واقع خوردن غذاهای با پروتئین بالا، فشار داخل کلیه‌ها رو بالا می‌بره و باعث می‌شه که کلیه‌ها نسبت به سایر مواقع، خون بیشتری رو فیلتر کنند. مطالعات انجام شده نشون دادند که این یک واکنش طبیعی در بدنه و باعث ایجاد مشکل یا بیماری نمی‌شه. هیچ مدرک و شاهد علمی مبنی بر آسیب دیدن کلیه‌های افراد سالم به واسطه‌ی مصرف پروتئین وجود نداره‌. اما در صورتی که از قبل، مشکلات کلیوی دارید، یک رژیم غذایی پرپروتئین، می‌تونه براتون آسیب‌زا باشه.

یعنی در واقع مصرف بیش از حد پروتئین برای فردی کلیه‌ش از قبل آسیب دیده، می‌تونه باعث آسیب بیشتر شه. بنابراین در صورتی که مشکلات کلیوی دارید، بهتره که قبل از مصرف پروتئین وی، این موضوع رو با پزشک معالجتون در میون بگذارید.

آیا پوکی استخوان از عوارض پروتئین وی است؟

برخی از افراد بر این باورند که مصرف بیش از حد پروتئین باعث جدا شدن کلسیم از استخوان‌ها میشه و احتمال ابتلا به پوکی استخوان بالا میره. این باور بر این اساسه که مصرف پروتئین زیاد، باعث اسیدی شدن ادرار میشه. بدن برای خنثی کردن این اسیدیته، از استخوان‌ها، کلسیم بیشتری آزاد می‌کنه.

با این وجود، تحقیقات جدیدتر نشون داد که بدن انسان این کلسیم از دست رفته رو از طریق جذب کلسیم در روده، جبران میکنه. اما بر اساس آنالیز و بررسی 36 پژوهش انجام شده، دانشمندان هیچ شاهدی مبنی بر مضر بودن مصرف بیش از حد پروتئین برای استخوان‌ها نیافتند. علاوه بر این چندین پژوهش توصیه کردند که افراد مسن‌تر که در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند، باید پروتئین بیشتری مصرف کنند تا استخوان‌های قوی‌تری داشته باشند.

 

حساسیت به پروتئین ویحساسیت به پروتئین وی

از اونجایی که پروتئین وی، از شیر گاو گرفته میشه، افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند، ممکنه به پروتئین وی هم حساسیت داشته باشند. البته لازم به ذکره که حساسیت به شیر گاو در بین بزرگسالان، به ندرت دیده میشه. در واقع حساسیت به شیر گاو برای 90 درصد از کودکان دارای آلرژی به شیر گاو، تا سه سالگی خود به خود از بین میره.

علائم حساسیت به شیر گاو شامل کهیر، خارش، تورم صورت، گردن و زبان و یا آبریزش بینیه. در برخی از موارد، حساسیت به شیر گاو ممکنه عواقب جدی‌تر و خطرناکی مثل آنافیلاکسی داشته باشه. حساسیت به پروتئین وی رو نباید با عدم تحمل لاکتوز اشتباه گرفت.

بیشتر آلرژی‌ها و حساسیت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که بدن نسبت به یک پروتئین، پاسخ ایمنی بده. با این حال، عدم تحمل لاکتوز، معمولاً به خاطر فقدان یک آنزیم مشخص اتفاق می‌افته و سیستم ایمنی رو درگیر نمی‌کنه. اگر به شیر گاو حساسیت دارید، یک پروتئین غیرلبنی مثل پروتئین سویا رو امتحان کنید. اگر با قطعیت نمی‌دونید که علائمی که دارید، به خاطر آلرژیه یا به خاطر فقدان آنزیم مورد نیاز، با پزشک متخصص صحبت کنید.

عوارض پروتئین وی و یبوست

یبوست یکی از عوارض رایج مصرف پروتئین وی نیست. برای برخی از افراد، این عدم تحمل لاکتوزه که باعث کند شدن حرکت روده و در نتیجه یبوست میشه. با این حال، احتمال بروز یبوست در برخی از افرادی که نسبت به پروتئین وی، سبزیجات و میوه‌ی کمتری مصرف می‌کنند، بیشتره. به خصوص برای افرادی که در رژیمی با کربوهیدرات پایین هستند.

میوه‌ها و سبزیجات منبع غنی فیبر هستند. اگر احساس کردید که به خاطر مصرف پروتئین وی، دچار یبوست شدید، سعی کنید میوه و سبزیجات کافی میل کنید. می‌تونید از مکمل‌های فیبر هم استفاده کنید. بنابراین مهم‌ترین نکته برای مصرف پروتئین وی اینه که بتونید بین مصرف این پروتئین و بقیه‌ی موادی که منابع مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت شما هستند، تعادل برقرار کنید.

جمع بندی

پروتئین وی، پروتئین مفید و بی‌ضرریه که توسط افراد زیادی استفاده می‌شه و این افراد هیچ عارضه‌ی جانبی رو تجربه نمی‌کنند. با این‌ حال ممکنه این پروتئین در برخی از افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند، حساسیت ایجاد کنه. ممکنه مصرف پروتئین وی در افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، با بروز علائم مشکلات گوارشی  همراه باشه.

اگر احساس کردید که مصرف پروتئین وی برای شما، عارضه‌ای ناخوشایند ایجاد کرده، می‌تونید از پروتئین‌های غیرلبنی و یا پروتئین وی ایزوله استفاده کنید. به جز برخی استثنائات، پروتئین وی، یکی از بهترین مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی در بازاره. مطالعات و تحقیقات بسیاری از مزایا و تاثیر مثبت این پروتئین روی عضله سازی، قدرت، ریکاوری و کاهش وزن تاکید کردند. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض پروتئین وی و مزایای آن و نحوه خرید و استفاده، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *