مکمل کلاژن در بدنسازی؛ هر آنچه که باید در این باره بدانید

شما بدون مکمل های بدنسازی هم می توانید ورزشکار یا بدنساز موفقی باشید. واقعیت این است که بیشتر افراد زمان خود را صرف عضله سازی می کنند بدون اینکه درک درستی از فرآیندهای مختلف داشته باشند. ساخت عضله یک فرآیند زمانبر به حساب می آید و به موارد مختلفی همچون تغذیه، ریکاوری و زمان تمرین وابسته است. برای افرادی که به دنبال یک تمرین حرفه ای هستند گزینه های مختلفی وجود دارد که راه را برایشان ساده تر می کند. بیشتر افراد تلاش می کنند در کنار رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی قدرتمند خودشان را برای ساخت عضله و بهبود وضعیت فیزیکی شان آماده کنند. بعضی ها هم معتقدند استفاده از مکمل هایی همچون مکمل کلاژن در بدنسازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله از فیت میت قصد داریم به بررسی این مکمل ها بپردازیم و ببینیم استفاده از آن ها چه تاثیری بر روی بدن مان دارد. پس همراه ما باشید.

 چرا از مکمل های بدنسازی استفاده می کنیم؟

مکمل کلاژن در بدنسازی

قبل از اینکه به سراغ مکمل های حاوی کلاژن برویم باید درک درستی از مکمل های ورزشی قبل و بعد از ورزش داشته باشیم و ببینیم این مکمل ها چه تاثیری بر روی سطح سلامت بدن مان می گذارند.

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که مکمل های بدنسازی را نمی توان جایگزین رژیم غذایی کرد. هیچ متخصصی را در دنیا پیدا نمی کنید که شما را تشویق به استفاده از مکمل ها کند اما توجهی به رژیم غذایی تان نداشته باشد.

به عنوان مثال اگر در حال حاضر از پودر پروتئین وی استفاده می کنید نباید از همین محصول در برند دیگری بهره ببرید. اینکار نه تنها کمکی به فرآیند عضله سازی تان نمی کند بلکه می تواند عواقب جبران ناپذیری هم برایتان داشته باشد. قبل از اینکه به سراغ انتخاب پودرها و مکمل های پروتئینی بروید باید برچسب آن ها و مواد تشکیل دهنده ای که در خود دارند را به دقت مطالعه کنید. شاید این محصولات حاوی مواد حساسیت زا باشد و جان شما را به خطر بیندازد. قبل از خرید هر نوع مکملی باید ببینید محصول مدنظر تاییدیه های لازم را دارد، از مواد تشکیل دهنده با کیفیت و تایید شده استفاده کرده است و متخصصان آن را تایید کرده اند یا خیر.

اگرچه بیشتر این محصولات می توانند سلامت کلی بدن تان را بهبود ببخشند اما دارو نیستند که بتوانید از آن ها برای درمان شرایط خاص تان استفاده کنید. این مکمل ها برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها تولید نمی شوند.

 کلاژن چیست و چه کاری در بدن انجام می دهد؟

خوب حالا که تا حدودی با مکمل های بدنسازی آشنا شدیم می توانیم به سراغ معرفی کلاژن برویم. کلاژن یکی از محبوب ترین و بهترین پروتئین های بدن انسان محسوب می شود. واقعیت این است که این پروتئین یکی از فراوان ترین پروتئین ها به حساب می آید و در بافت های همبند یافت می شود. شما می توانید کلاژن را در پوست، تاندون ها، رباط ها و عضلات تان پیدا کنید.

شاید به همین خاطر است که بدنسازان برای بهبود فرآیند عضله سازی شان به سراغ مکمل های حاوی کلاژن می روند.

پروتئین هایی همچون کلاژن از آمینو اسیدها ساخته می شوند. اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین ها هستند و در کنار هم می توانند پروتئین های مورد نیاز بدن را بسازند. پپتیدهای کلاژن غنی از سه آمینو اسید مختلف به نام های گلیسین، هیدروکسی پرولین و پرولین هستند. این اسید آمینه ها موجب می شوند کلاژن یک پروتئین موثر در بدن باشد، بافت های همبند را کنار هم نگه دارد و پوست و موی سالم تری برایتان به ارمغان بیاورد.

با افزایش سن، ذخایر کلاژن نیز در بدن کاهش می یابد و روند تولید آن کند می شود. به همین خاطر استفاده از مکمل هایی که در خود کلاژن دارند می تواند برای ورزشکاران و افراد فعال مفید باشد و در افراد کهنسال مانع از بروز مشکلاتی همچون در مفاصل شود.

 رابطه کلاژن و بدنسازی:

تحقیقات زیادی درباره کلاژن و تاثیر آن بر روی فرآیند بدنسازی انجام شده است. برخی از افراد بر این باورند که استفاده از پروتئین کلاژن می تواند ظرفیت بدن برای عضله سازی را بیشتر کند، ریکاوری بافت های همبند بعد از تمرینات ورزشی شدید را بیشتر نماید و بدن سالم تری برای افراد به ارمغان آورد.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم کلاژن ها از آمینو اسید ساخته می شوند که برای تاندون ها و رباط هایتان مفید هستند.

این آمینو اسیدها نه تنها رباط ها و تاندون هایتان را سالم نگه می دارند بلکه به سلامت استخوان ها و عضلات تان هم کمک می کنند. تمرینات ورزشی شدید باعث کم شدن مواد مغذی بدن می شود. استفاده از مکمل کلاژن بعد از ورزش می تواند جای این مواد را به خوبی در بدن پر کند و ذخایر از دست رفته را سریع تر باز گرداند. گلیسین و پرولینی که در کلاژن وجود دارد زمان ریکاوری را کوتاه تر می کند و فرآیند ریکاوری را تسریع می نماید. همه این موارد دست در دست هم می دهند تا جلوی درد عضلات و استخوان ها را بگیرند.

 قبل از ورزش یا بعد از ورزش؟ بهترین زمان برای مصرف مکمل کلاژن چه زمانی است؟

در بخش های قبلی مقاله سعی کردیم مزایای استفاده از کلاژن را با هم مرور کنیم. بیشتر افراد ترجیح می دهند این مکمل ها را بعد از تمرینات ورزشی شان میل کنند تا از مزایایش به بهترین شکل بهره ببرند. با اینحال این موضوع بدین معنا نیست که نمی توانید از مکمل های حاوی کلاژن قبل از ورزش استفاده کنید. اگر بتوانید این مکمل را یک ساعت قبل از تمرین تان میل کنید بدون شک توانایی زانوهایتان را بهبود خواهید بخشید. شما که می دانید به هنگام وزنه برداری و انجام تمرینات ورزشی داشتن یک زانوی سالم چقدر اهمیت دارد؟

پپتیدهای کلاژن به شما کمک می کنند سطح نیتروژن را در بدن در حالت متعادل نگه دارید و رشد عضلات تان را سرعت ببخشید. همانطور که مشاهده کردید کلاژن یک ماده عالی و مفید برای  بازیابی و بازسازی بافت های همبند محسوب می شود و می تواند یک ماده عالی برای رشد عضلات تان باشد. فقط به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید از مکمل های حاوی کلاژن به نحو احسن استفاده کنید باید آن را در کنار رژیم غذایی مناسب مورد استفاده قرار دهید. در غیر اینصورت هیچ نفعی از مکمل های این چنینی نخواهید برد.

چه مکمل های دیگری را می توان به جای کلاژن به کار برد؟

تاندون ها و رباط ها تنها بخش هایی از بدن نیستند که در معرض آسیب قرار دارند. زمانی که سخت ورزش می کنید باید به فکر سایر بخش های بدن تان هم باشید. شاید به همین خاطر است که استفاده از سایر مکمل های پروتئینی به شما کمک می کند بدن سالم تری داشته باشید. در ادامه به بررسی مکمل هایی که می توانند جایگزین مکمل کلاژن باشند می پردازیم.

 پروتئین وی

همه شما خیلی خوب می دانید که پروتئین وی یکی از محبوب ترین پروتئین ها در میان ورزشکاران است. این پروتئین که به عنوان یک پروتئین کامل به حساب می آید می تواند نه آمینو اسید ضروری بدن را تامین کند. این مکمل بی نظیر حاوی BCAA هاست که برای حفظ حجم عضلات و افزایش عضلات ضروری اند.

نوشیدن شیک پروتئین وی بعد از ورزش می تواند فرآیند ساخت پروتئین در عضلات را تسریع کند.

مکمل های حاوی BCAA

اگر به هر دلیلی دوست ندارید از مکمل های کلاژن یا پروتئین وی استفاده کنید، استفاده از BCAA ها بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. به کمک این مکمل ها می توانید حجم عضلات تان را افزایش دهید و عملکرد ورزشی تان را بهبود ببخشید.

 حرف آخر:

استفاده از مکمل های بدنسازی در کنار رژیم غذایی متعادل به شما کمک می کند راحت تر از قبل به اهدافی که در سر دارید برسید. هیچ چیز بهتر از این نیست که تمرینات ورزشی تان را به کمک مکمل های حاوی کلاژن، پروتئین وی و BCAA تکمیل کنید و بدنی سالم و قدرتمند داشته باشید. اگر در استفاده از این مکمل ها شک دارید می توانید با مربی یا پزشک تان مشورت کنید. این افراد تجربه های بی نظیری درباره مکمل های ورزشی دارند و به شما کمک می کنند گزینه مناسبی را بر اساس نیاز بدن تان انتخاب کنید. در کنار همه این مواردی که بیان کردیم تبعیت از یک رژیم غذایی متنوع و سبک زندگی سالم به شما کمک می کند همه چیز را تحت کنترل تان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *